بسم الله
اگر بانوان جوامع اسلامی،سیرهی عملی و اوصاف اخلاقی شیرزن کربلا را الگو و اسوهی خود قرار دهند، روز به روز ارزشها و فضایل آنان شکوفاتر خواهد شد و بی شک در صورت تحقق چنین مهمی،زمینهی سعادت دنیا و آخرت برای مسلمانان مهیا خواهد شد .
بی تردید یکی از مهم ترین عوامل تربیت و پرورش فضلیتهای اخلاقی و نیز تثبیت و انتقال ارزش-های فرهنگی و اعتقادی، استفاده از الگوهای مناسب است؛ چرا که الگو و سرمشق به لحاظ برخورداری از ویژگیهای خاصی میتواند به روند حفظ و انتقال فضایل و آموزههای تربیتی سرعت بخشیده، به تعمیق و ماندگار شدن آنها کمک نماید .
در مجموعهی تعالیم اسلام، به ویژه در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت، نه تنها توصیه و تاکید بر استفاده از شیوهی الگویی شده بلکه علاوه بر تبیین مشخصات و ویژگیهای یک الگوی مناسب، در موارد ضروری، مصداق نیز ذکر شده است. علاوه بر این، گاهی راههای بهره برداری از الگوها نیز مورد اشاره قرار گرفته. یک مورد آن مربوط به جنگ احزاب در قرآن کریم است که از شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به عنوان «اسوه ی حسنه» یاد میشود .
« لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه به درستی که در زندگی و عمل کرد رسول خدا صلی الله علیه وآله برای شما اسوه و سرمشق نیکویی است» (احزاب 21) با توجه به مفهوم واژهی اسوه، منظور آیه این خواهد بود که اگر میخواهید در مسیر صراط مستقیم قرار گیرید، به رسول خدا صلی الله علیه وآله اقتدا کنید و از رفتار و کردار او پیروی و تبعیت کنید. البته قرآن بلافاصله این هشدار را نیز مطرح میسازد که تنها کسانی میتوانند پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را الگو و سرمشق خود قرار دهند که به خدا و روز رستاخیز اعتقاد داشته باشند و هرگز در لحظات زندگی خویش از یاد خدا غافل نگردند .
در این راستا، توجه به حفظ سلامت فکری و اعتقادی بانوان از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است؛ چرا که همواره در طول تاریخ خطرناک ترین نقشههای دشمنان از طریق نفوذ و ایجاد تغییر در نوع تفکر و بینش این قشر از جامعه عملی شده است.به علاوه، حفظ سلامت بینش و دیدگاههای ارزشی بانوان هر جامعهای به لحاظ نقش بسیار مهمیکه در تربیت نسل جدید دارد، تضمین کننده سلامت فکری و فرهنگی سایر اقشار نیز محسوب میشود .
یکی از چهرههای برجستهی جهان اسلام - که به دلیل برخورداری از ویژگیهای منحصر به فرد در تمام زمینهها میتواند به عنوان یک الگوی به تمام معنی در همه اعصار مطرح شود - حضرت زینب سلام الله علیها است. بی شک همهی کمالات آن حضرت در کل، علاوه بر بیان ابعاد مختلف شخصیت بی نظیر این بانوی بزرگوار، به درجهی بالای عرفان و خداشناسی او دلالت دارد. اگر مرتبهی توحیدش قریب به مرتبهی توحید حضرات معصومان سلام الله علیه نبود، هرگز نمیتوانست سکان دار طوفان کربلا باشد .
این بانوی گران قدر در یکی از حساس ترین برهههای تاریخ اسلام، از طریق تدبیر و فداکاری و شهامت، خطری را که متوجه کیان اسلام بود، برطرف نمود. امروز نیز بانوان جامعهی اسلامیمی-توانند از طریق اقتدا به سیره و عمل کرد و فضایل شیرزن کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها همهی دسیسههای ناجوان مردانهی استکبار جهانی را در استیلا بر افکار بانوان مسلمان خنثی نمایند .
این نوشتار که با هدف گرامیداشت سال روز میلاد عقیلهی بنیهاشم به نگارش درآمده، میکوشد تا پس از مروری کوتاه به وقایع زندگی آن حضرت، اشارهای نیز به برخی از کمالات و فضایل والای ایشان داشته باشد .
سرگذشت زینب سلام الله علیها
بنا به قول مشهور، حضرت زینب سلام الله علیها سومین فرزند فاطمهی زهرا سلام الله علیها در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری چشم به جهان گشودند. در این زمان، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در خارج از مدینه بودند. امیرالمومنین سلام الله علیه نام گذاری این کودک را به تاخیر انداختند تا رسول خدا صلی الله علیه وآله به مدینه برگشتند. آن حضرت به فرمان الهی نام این مولود مبارک را زینب گذاشتند و توصیه فرمودند که این طفل را همواره گرامیبدارید؛ چون او شبیه مادر بزرگش خدیجهی کبرا سلام الله علیه است .
یعنی همان گونه که حضرت خدیجه سلام الله علیه در آغاز بعثت با شجاعت و فداکاری متحمل زحمات زیادی شد تا نهال نورستهی اسلام حفظ و بارور شود، حضرت زینب سلام الله علیها نیز با صبر و ایثار و تحمل سخت-ترین فشارها، از به خطر افتادن اساس اسلام جلوگیری به عمل میآورند.در توصیف آن حضرت می-گویند: حضرت در وقار شخصیت چون جده اش حضرت خدیجه سلام الله علیه و در عفاف و عصمت همانند مادرش زهرا سلام الله علیها بود .
زینب کبری سلام الله علیها تا حدود پنج یا شش سالگی، تحت اشراف شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و در آغوش مادر بزرگوارش حضرت زهرا سلام الله علیها پرورش یافت و از این پس مسئولیت تربیت و پرورش او به عهده-ی علی سلام الله علیه گذارده شد. تا این که در سال هفدهم هجری به همسری پسر عمویش، «عبدالله بن جعفر» در آمد. سالها بعد زمانی که مردم با امیر المومنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه بیعت کردند، حضرت برای یاری پدر از مدینه به کوفه رفت و در مدت پنج سال دوران سخت حکومت علی سلام الله علیه، همواره یار و تسکین بخش غمهای پدر بود و زنان کوفه را آموزش میداد ... . چون علی سلام الله علیه در محراب عبادت با شمشیر ابن ملجم مرادی ضربت خورد، پرستاری آن حضرت را بر عهده گرفت .
به دنبال شهادت امیر المومنین علی سلام الله علیه و هنگام امامت برادر بزرگش امام حسن سلام الله علیه در کنار برادر قرار گرفت و آن گاه که امام حسن سلام الله علیه از کوفه به مدینه برگشت، به همراه ایشان به مدینه آمد.وقتی که در سال پنجاه هجری معاویه حضرت امام حسن سلام الله علیه را مسموم کرد، باز غم خواری و پرستاری برادر با زینب سلام الله علیها بود. پس از شهادت امام حسن سلام الله علیه در خدمت امام حسین سلام الله علیه بود و زمانی که در سال شصت هجری امام حسین سلام الله علیه عازم مکه شد به همراه آن حضرت از مدینه خارج شده، از آن لحظه به بعد تا روز عاشورا در خدمت به قیام ابا عبدالله سلام الله علیه تلاش میکرد و لحظهای از آن حضرت جدا نشد .
نقل میکنند در جریان حرکت به سوی عراق «ابن عباس» به امام حسین سلام الله علیه گفت: « اگر ناگزیر باید به این سفر بروید، حداقل این زنان و بچهها را با خود نبرید.» در این لحظه، حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به ابن عباس فرمود: «... سوگند به خدا از حسین جدا نخواهم شد. همراه او خواهم بود، با او زندگی کرده و با او میمیرم.»1در روز عاشورا با ایثار چند برادر و فرزند و برادرزاده و ... فداکاری در راه خدا را به حدی رساند که حتی ملکوتیان را به تعجب واداشت و از عصر عاشورای سال شصت هجری به بعد رسالت پیام رسانی خون شهیدان و سرپرستی و رهبری اسیران نهضت عاشورا را بر عهده گرفت .
لحظهای از حمایت امام زین العابدین سلام الله علیه غافل نگشت و بارها در این سفر خوفناک، جان آن حضرت را از خطراتی که تهدیدش میکرد نجات بخشید. حضرت زینب سلام الله علیها با ایراد خطبههای آتشین، پایهی کاخهای ستم بنی امیه را به لرزه درآورد و با این کار، همهی تبلیغات و نقشههای دشمنان را خنثی و نفاق منافقان را رسوا و غفلت غافلان را برطرف ساخت .
اگر تلاش بی نظیر و فداکاری کامل زینب سلام الله علیها نبود، به یقین بنی امیه جریان کربلا را به فراموشی میسپردند یا از مسیر حیات بخش خود منحرف میکردند.حضرت، سرانجام پس از انجام کامل این رسالت سنگین و حدود یک سال و نیم پس از جریان عاشورا در رجب سال شصت و دو هجری با کوله باری از غم و اندوه چشم از جهان فرو بست .
فضایل و اوصاف زینب سلام الله علیها
حضرت زینب سلام الله علیها به اعتراف همهی تاریخ نویسان، آراسته به همهی فضایل و خصلتهای والای اخلاقی و الهی بودند و در سایهی این کمالات به مرتبهای از منزلت انسانی دست یافتند که شایستگی محرم راز الهی و امین و دایهی امامت و ولایت بودن را - حداقل در بخشی از عمر شریف شان - به خود اختصاص دادند.2 حضرت این کمالات را به برکت عنایات خاص الهی و پاکی سرشت و نحوهی تربیت و پرورش در دامن پیامبر صلی الله علیه وآله و فاطمه سلام الله علیها و امیر المومنین سلام الله علیه و تلاش-هایی که در راستای کسب سجایای اخلاقی و به جای آوردن عبادات و فرامین الهی انجام داده بود به دست آورد .
القابی که برای آن حضرت نقل شده به گوشههایی از عظمت شخصیت این بزرگ بانوی اسلام دلالت دارند. از جمله: عالمهی غیر معلمه، نائبه الزهرا، عقیله النساء، الکامله، ولیده الفصاحه، صدیقه الصغری، معصومه الصغری، صابره محتسبه، بطله کربلا، سلیله الزهرا، امینه الله، محدثه، ناموس کبریا، قره عین مرتضی، عقیلهی بنیهاشم، محبوبه المصطفی، زاهده، عابده، نابغه الزهرا، سرّ ابیها و ... . برخورد حضرت زینب سلام الله علیها در برابر دشمنان بسیار اعجاب انگیز است .
وی با ستم گران با تمام وجود به مبارزه برخاست، در حالی که آنان در اوج عظمت و اقتدار بودند. خطبهی بی نظیری را در حضور دژخیمان ایراد نمود و شجاعت بی مانندی را از خود به نمایش گذاشت. همان گونه که بیان شد هر یک از این لقبها به گوشهی کوچکی از فضیلتها و اوصاف برجستهی آن حضرت دلالت دارند. دربارهی برخی از این اوصاف و کمالات توضیح مختصری در این قسمت ارائه میگردد :
1. خداشناسی و عرفان:بی شک همهی کمالات آن حضرت در کل، علاوه بر بیان ابعاد مختلف شخصیت بی نظیر این بانوی بزرگوار، به درجهی بالای عرفان و خداشناسی او دلالت دارد. اگر مرتبهی توحیدش قریب به مرتبهی توحید حضرات معصومان سلام الله علیه نبود، هرگز نمیتوانست سکاندار طوفان کربلا باشد .
هنوز کودکی بیش نبود که از پدر بزرگوارش علی سلام الله علیه سوال کرد: «آیا مرا دوست داری؟» حضرت فرمودند: «بله دخترم؛ فرزندان ما پارههای جگرهای ما محسوب میشوند». آن گاه زینب سلام الله علیه عرض کرد: «محبت و خدادوستی با حب فرزندان در قلب مومن چگونه جمع میگردد؟ اگر گریزی از این دو امر نیست، باید گفت: دوستی محض از آنِ خدا و مهرورزی برای فرزندان است.» با این بیان، دختر زهرا سلام الله علیها کمال معرفت خود را در توحید خالص به نمایش گذاشت .
در همان دوران کودکی، پدر بزرگوارشان به او فرمود: «دخترم! بگو: یک» زینب سلام الله علیها گفت:«یک.» آن گاه علی سلام الله علیه فرمودند بگو: «دو» در این لحظه حضرت زینب سکوت کردند.چون سکوت ایشان طول کشید علی سلام الله علیه فرمودند: «دخترم! سکوت کردی؟» عرض کرد: «پدرجان با زبانی که گفته ام یک، توان دو گفتن را ندارم.» امیرمومنان علی سلام الله علیه از این پاسخ بسیار عمیق دخترشان خیلی خوش حال شدند و او را که در این حال طفلی بیش نبودند، مورد تفقد و محبت قرار دادند.3
2. علم و دانش:برای شناخت مقام علمیحضرت زینب سلام الله علیه میتوان به امور زیادی توجه و استناد کرد که از جمله آنهاست :
- خطبههای بسیار بلند و پرمحتوایی که از آن بانوی گرامیبه جای مانده است .
- به شهادت همهی تاریخ نویسان در کوفه، ایشان کلاسهای تفسیر و آموزش قرآن داشتند و زنهای کوفه را با قرآن و احکام اسلامیآشنا میساختند .
- راویان بزرگی چون «عبدالله بن عباس» از او روایتهای زیادی را نقل میکنند که از جملهی این روایات خطبهی تاریخ حضرت زهرا سلام الله علیها است. این در حالی است که زینب سلام الله علیها در زمان خوانده شدن این خطبه پنج یا شش سال بیشتر نداشت و ابن عباس با این عبارت از آن حضرت در روایاتی که از او نقل میکند، یاد کرده است: «حدثنی عقیلتنا زینب4؛ بانوی فهیم و اندیشمند ما زینب بر من چنین روایت کردند .»
و برخی از او با تعبیر حبر و بحر یعنی سرشار از علم و دریای علم یاد میکنند. حتی زمانی که در مجلس یزید آن خطبهی آتشین را بیان کردند، یزید درباره اش گفت: «اینان خاندانی هستند که فصاحت و دانش و معرفت را از پیامبر به ارث برده اند و آن را با شیر مادر نوشیده اند».5 و از «شیخ صدوق» روایت شده است که زینب به جهت علم و دانش زیادی که داشت، از سوی امام حسین سلام الله علیه نیابت خاص داشت و مردم در مسائل شرعی(حلال و حرام) به ایشان رجوع میکردند .
در یک مورد نقل شده است روزی که امام حسن سلام الله علیه و امام حسین سلام الله علیه دربارهی بعضی از سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با هم گفت وگو میکردند، حضرت زینب سلام الله علیه وارد شدند و در بحث ایشان شرکت کردند و مسئله را با تمام صوری که داشت با تفصیل تمام تبیین فرمودند. حضرت امام حسن سلام الله علیه وقتی این توانایی فوق العادهی خواهر را دیدند، خطاب به او فرمودند: «انک حقا من شجره النبوه و من معدن الرساله ....6 به راستی که تو از درخت نبوت و معدن رسالت هستی .»
3. عبادت و بندگی:گرچه سراسر زندگی حضرت زینب سلام الله علیها برای حفظ و احیای معارف اسلامیسپری شد - که همهی آنها با هدف اطاعت از اوامر الهی انجام میگرفت - اما آن حضرت در عبادت به معنی خاص نیز از موقعیت برجستهای برخوردار بودند. در سخت ترین شرایط نیز به طور کامل به انجام وظایف عبادی اهتمام میورزیدند ..
حضرت سجاد سلام الله علیه میفرماید: «عمه ام زینب در جریان حادثهی کربلا با آن همه مشکلات حتی در شب عاشورا و شب یازدهم محرم نیز نماز شب را ترک نکردند.7 امام حسین سلام الله علیه به اندازهای به خلوص و بندگی زینب سلام الله علیها اعتقاد داشتند که هنگام وداع خطاب به او فرمودند: «یا اختاه لا تنسینی عند نافله اللیل8؛ خواهرم مرا در نماز شب خود فراموش مکن .»
باز امام سجاد سلام الله علیه میفرماید: «عمه ام زینب در طول راه کوفه و شام، همواره نماز شب را به پا می-داشت. در برخی از منازل بین راه میدیدم که او از فرط خستگی و رنجوری ناشی از آزار دشمن، نمازهایش را درحال نشسته میخواند»9همهی این وقایع به خوبی از اهتمام کامل حضرت زینب سلام الله علیها به عبادات خبر میدهد و درست به دلیل برخورداری از این ویژگی بوده که یکی از القاب آن حضرت «عابده ی آل علی سلام الله علیه» انتخاب شده است .
4. شجاعت و شهامت:یکی از نویسندگان در این باره مینویسد: «برخورد و عکس العمل زینب در برابر دشمنان بسیار اعجاب انگیز است با آنان در حالی که در اوج قدرت بودند، به تندی برخورد کرد. زینب شیرزنی از خاندان بنیهاشم است. آن چنان با صدای بلند ندا سر داد که کاخ سلطنت امویان ستم گر و غاصب از جای کنده شد و در مجلس یزید سفاک، سخن رانی مهمیانجام داد که او و اطرافیانش را مفتضح نمود .
5. حجاب و عفاف:زینب کبرا سلام الله علیها در رعایت عفاف همانند مادر بزرگوارشان بی بدیل بودند. مرحوم علامه «مامقانی» مینویسد: «زینب در حجاب و عفاف یگانه است؛ احدی از مردان در زمان پدرش و برادرانش تا روز عاشورا او را ندیده بودند.»10فردی به نام «یحیی مازنی» میگوید: «من در مدینه مدت زیادی در همسایگی حضرت علی سلام الله علیه به سر میبردم اما در این مدت به خدا قسم هرگز زینب را ندیدم و حتی صدای او را هم نشنیدم».11
آن حضرت نه تنها در حالت عادی بلکه در بحرانی ترنی لحظات زندگی خود به مسئلهی حجاب و عفاف اهتمام کامل داشتند. فردی روایت میکند: «وقتی اسرای کربلا را وارد کوفه میکردند، امام سجاد سلام الله علیه را دیدم که بر شتری بدون روپوش سوار کرده اند ... در این هنگام بانویی را دیدم که بر شتر برهنهای سوار است سوال کردم که او کیست؟ جواب دادند: «او زینب کبرا سلام الله علیها است ».
این بانو خطاب به مردم کوفه میگفت: «ای مردم، چشمهای خود را از ما بپوشانید آیا از خدا و رسولش شرم نمیکنید، به حرم و خاندان پیامبر خدا صلی الله علیه وآله در حالی که پوشش و حجاب مناسبی ندارند نگاه میکنید».12نقل کرده اند پس از حادثهی کربلا هر وقت که از شام و کوفه صحبت میشد، حضرت زینب سلام الله علیها با یادآوری آن ایام - که بدون پوشش مناسب خاندان پیامبر را از کوچههای این دو شهر عبور داده بودند. - به شدت متاثر میشد .
6. گذشت و ایثار:روزی علی سلام الله علیه مستمندی را به خانه آوردند تا از او پذیرایی کنند. وقتی از حضرت فاطمه سلام الله علیها پرسیدند آیا در خانه چیزی هست که با آن از مهمان عزیزمان پذیرایی کنیم آن حضرت فرمودند: «به غیر از مختصر غذایی که برای زینب کنار گذاشته ام، چیزی وجود ندارد.» حضرت زینب سلام الله علیها که در آن موقع چهار سال بیشتر نداشتند، خطاب به مادر فرمودند: «مادرجان غذای مرا به مهمان بدهید».13
اوج ایثار و فداکاری و گذشت دختر علی سلام الله علیه در روز عاشورا به نمایش گذاشته میشود. نقل میکنند صبح روز عاشورا در حالی که دو فرزند خود محمد و عون را به همراه داشت، خدمت امام حسین سلام الله علیه رسید. عرض کرد: «جدم ابراهیم خلیل، قربانی خدا را به جای قربانی شدن اسماعیل از خداوند جلیل پذیرفت. برادرجان تو نیز امروز این دو قربانی مرا بپذیر و اگر دستور جهاد از بانوان برداشته نمیشد، هزار بار جان خود را در راه محبوب فدا میکردم و هر ساعت خواستار هزار بار شهادت میشدم».14
آن گاه فرمود: «دوست دارم فرزندانم جلوتر از برادرزادگانم به میدان بروند.» و وقتی که این دو نوگل زینب سلام الله علیها، پس از پیکار با دشمن به درجهی رفیع شهادت نائل آمدند و پیکرهای غرق به خون آنان را به کنار خیمهها آوردند، همهی زنان از خیمهها بیرون آمدند اما زینب کبرا سلام الله علیها برای این که مبادا اباعبدالله سلام الله علیه خجالت زده شوند، از خیمهی خود بیرون نیامد.15
در لحظات پایانی ظهر عاشورا، وقتی بالای سر پیکر خونین برادر و مقتدای خود امام حسین سلام الله علیه آمدند، با این جمله: «پروردگارا این هدیه و قربانی را از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله قبول فرما» نهایت اخلاص و فداکاری خود را به جهانیان اعلام کرد.بی تردید در شرایط سخت کنونی اگر بانوان جوامع اسلامی، سیرهی عملی و اوصاف اخلاقی شیرزن کربلا را الگو و اسوهی خود قرار دهند، روز به روز ارزشها و فضایل آنان شکوفاتر خواهد شد و بی شک در صورت تحقق چنین مهمی، زمینهی سعادت دنیا و آخرت برای مسلمانان مهیا خواهد شد .
پی نوشتها :
1. خصائص الزینبیه، ص283 .
2. امام حسین سلام الله علیه در آخرین ساعات زندگی خود امانات الهی را به زینب سلام الله علیها سپرده و حمایت و حفاظت از حضرت سجاد سلام الله علیه را به ایشان سفارش میکنند و امام سجاد سلام الله علیه نیز در بیان احکام و برخی مسائل ولایت، نیابت خاصه به او داده بودند
. خصائص الزینبیه، ص309.
4. سفینه البحار، ج1، ص558.
5. بحار الانوار، ج45، ص137.
6. السیده زینب، محمود شرقادی، ص98.
7. زینب کبرا، فریادی بر اعصار، ص23.
8 و 9. همان، ص62 و 63.
10. تنقیح المقال، ج3، ص79.
11. زینب کبرا، ص22.
12. مقتل مقرم، ص371.
13. ریاحین الشریعه، ج3، ص64.
14. الطرز المذهب، ص74.
15. منتخب التاریخ، ص275.
حمید قاسمی
منبع: فارس/ راسخون .